Behandeling van verwering en verkrijting

Op coatinglagen is soms een witte of grijsachtige verkleuring waar te nemen. Dit heet ‘verkrijting’. Het lijkt dan alsof de intensiteit van de kleur verdwijnt. Er zijn vlekken en aflooplijnen te zien. In dat geval is de coating sterk aangetast door uv-straling.

Dit komt voor op daken en gevels met hoog pigmentkleuren zoals wit, blauw, rood, geel en antraciet. Het wordt veroorzaakt door omgevingsfactoren, zoals uv-straling, overmatige vervuiling en slecht onderhoud. Soms is reiniging met verkeerde producten de oorzaak. Bij verkrijting is de lak als het ware aan het 'verpoederen’. De toplaag van de coating is kapot en open van structuur. Vervuiling hecht zich makkelijk en daardoor versterkt en versnelt het verkrijtingsproces. Zonder behandeling is dit proces niet te stoppen.

Tijdig onderhoud is noodzakelijk, want de bestaande coating is over zijn houdbaarheidsdatum. Onderhoud betekent in dit geval het opnieuw coaten (overspuiten) van de oppervlakten. Van Heemskerk kan uw bestaande stalen dak of gevelbeplating, professioneel overspuiten. Door opnieuw het dak of de gevel te coaten wordt de beschermende werking weer hersteld, is de verkrijting verdwenen en wordt de levensduur van gevel en daken aanzienlijk verlengd.

Heeft u een aanvullende of specifieke vraag? Wilt u een offerte aanvragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

waarom van heemskerk?
  • We hebben veel ervaring met dit soort coatingsproblemen en hebben altijd de juiste herstelmethode.

• Desgewenst kunnen wij ook de gevel of het dak vernieuwen; Van Heemskerk heeft beide mogelijkheden en de kennis daarvoor in huis.

• Kennis van alle types panelen, coatings en profielen.

• De bekende fabrikanten en leveranciers van panelen zullen ons bij u aanbevelen.

• Dus altijd een oplossing voor uw schade of het nu gaat om repareren of vervangen.

Hoe weet ik of mijn gevel aan het verkrijten of verweren is?

Als uw dak of gevel aan het verkrijten is dan heeft het oppervlak een doffe en smerige uitstraling. Tevens geeft de coating sterk af en wordt enorm vuilgevoelig, dit is onder andere te zien aan vette vingers, lekstrepen, etc. Achter regenpijpen of schaduwplekken is de coating er vaak er beter aan toe, want deze plekken zijn minder UV-belast.

Wat voor risico loop ik nu?

Een groot risico is dat de coating uiteindelijk gaat loslaten. Hierdoor lopen de kosten m.b.t. herstel op den duur op, daarom is tijdig onderhoud sterk aan te bevelen.

Het begint bij mij al af te bladderen..

Een gevel is geen dagelijkse checklist om te kijken hoe alles ervoor staat. In de praktijk valt de staat van de coating pas op als het begint af te bladderen of al flink verkleurd is.

PVC- / Plastisolcoatings zijn hier wel het meest gevoelig voor. De weekmakers in het plastic verdwijnen na verloop van tijd uit de coating door inwerking van UV-straling. Hierdoor wordt deze plastisolcoating verhard en scheurgevoelig.

Of het nu loslaat of niet, we kunnen hoe dan ook iets voor u betekenen, dus neem gerust contact met ons op!

Kan het worden voorkomen?

Alle gecoate oppervlakken hebben periodiek onderhoud nodig om het netjes te houden, zodat vuil en weersinvloeden minder grip krijgen op het oppervlak. U wast waarschijnlijk regelmatig uw auto, maar niet uw gevel of dak. Gevellakken verschillen niet veel van auto's, maar worden wel veel intensiever belast.

Door 1 of 2 keer per jaar deugdelijk onderhoud te plegen, kan in veel gevallen verkrijting beperkt worden. Dit valt en staat wel met de kwaliteit van de lak. De hedendaagse laksystemen worden gelukkig steeds beter UV-bestendig en verkrijting komt daarom ook minder vaak voor dan vroeger. Na het einde van de levensduur van de coating is het zeker altijd raadzaam om snel onderhoud te plegen.

Welke lakken gebruiken jullie daarvoor?

Panelen en profielen zijn in 9 van de 10 gevallen voorzien van een coilcoating, ook wel voorgelakt staal of aluminium genoemd. Bijvoorbeeld een colorcoat prisma, pvdf, siliconen polyester, hps plastisol etc. Coilcoating is dus een fabrieksmatig aangebracht proces onder hoge temperatuur en kan daarom niet toegepast worden voor een reparatie.

De producten die wij gebruiken, hebben hun oorsprong uit de automotive branche en zijn speciaal ontwikkeld en toepasbaar voor reparatiewerk aan sandwichpanelen en profielen. De lakken sluiten qua duurzaamheid en uiterlijk naadloos aan op de toegepaste coilcoat. We zijn bekend met alle type coatingsystemen en hebben de meest voorkomende kleuren op voorraad.

Wat kost dat?

Kosten zijn vooraf vaak moelijk in te schatten en hangt af van de omvang, belichting, bereikbaarheid, type lak en plaatselijke omstandigheden.

De kostenafweging staat verder ook vaak in het licht van vervangen, demonteren, loshalen van de afbouw en constructie met kans op schade, lekkage, etc. Veel sandwichpanelen zijn vaak uitgevoerd met verdekte bevestigingen en kunnen er vaak niet zomaar tussen uitgehaald worden. Geïsoleerde panelen presteren technisch gezien een leven lang en daarom is het dan ook jammer om deze te vervangen, omdat alleen de topcoating maar slechter is geworden. Overspuiten is in deze gevallen daarom vaak voordeliger.

Wilt u een geheel andere uitstraling met bijvoorbeeld een nieuwe voorzetplaat? Dit doen wij ook volledig in eigen beheer. Klik op het "renovatie" gedeelte van onze website of neem vrijblijvend contact met ons op!