Roestherstel en edgepeeling

Roestvorming op het uiteinde van de dak- en gevelplaat komt geregeld voor bij bedrijfspanden. Dit wordt ook wel edgepeeling genoemd. Het komt voor op alle soorten coatingsystemen, maar het meest bij Plastisol-coatings en dan met name op de verouderde systemen. Het is vaak te zien op de kopse zijden of naden van beplating, want daar heeft de coating het meeste te lijden van vocht en vervuiling.

Hier kan zich dan roest beginnen te vormen, zowel op de uiteinden als onder de coating. Daardoor raakt de coating steeds verder los. Grijpt u niet in dan worden de platen steeds ernstiger aangetast. Van Heemskerk heeft een effectieve methode ontwikkeld om edgepeeling tegen te gaan en te repareren. Daarvoor behandelen we ter plekke de roest en losse delen machinaal. Daarna zetten we de behandelde delen in een sterke zinkrijke roestwerende coating. De dakplaten van uw pand zijn dan weer voor jaren beschermd tegen invloeden van vuil en uv-straling.

Van Heemskerk wordt ook door de paneelfabrikanten en -leveranciers ingeschakeld en aanbevolen om edgepeeling op te lossen. Wilt u meer weten over het voorkomen en herstellen van roestvorming en edgepeeling? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

waarom van heemskerk?
  • De roest en losse delen worden behandeld met machines. Daarna zetten we de behandelde delen in een sterke zinkrijke roestwerende coating.

• Uw dakplaat is dan weer voor jaren beschermd tegen invloeden van vuil en UV-straling.

• Kennis van alle type panelen, profielen en coatings.

• De bekende fabrikanten en leveranciers van panelen zullen ons bij u aanbevelen.

• Desgewenst kunnen we ook een afdekprofiel aanbrengen, zodat de levensduur sterk verhoogd wordt. Vraag vrijblijvend naar de mogelijkheden!

Hoe ontstaat nu zo iets? Mijn dak is niet eens zo oud..

De kopkanten van de dakplaat zijn door het afzagen in de fabriek relatief onbeschermd, hier zit namenlijk alleen een zinklaag, en wordt tot een bepaalde mate nog enigsinds kathodisch beschermd. Na de opoffering van de zink aan het staal ontstaan er toch problemen op langere termijn.

In 90% van de gevallen bevindt edgepeeling zich op het dak ter plaatse waar de dakbeplating overloopt in het gootdetail of op overlappen / stuiknaden. Hier is namelijk de aanhechting van vervuiling het meest. Mede door UV-straling zullen deze plekken eerder gebreken gaan vertonen. Tijdig onderhoud is noodzakelijk, dit wordt meestal ook door de leverancier opgenomen in de garantievoorwaarden.

Wat zijn de gevolgen of risico's op termijn?

U loopt het risico dat edgepeeling uw beplating dusdanig aantast, zodat er lekkages gaan ontstaan. Door de capillaire werking van water (optrekkend water) wordt het probleem van kwaad tot erger. Zonder de juiste behandeling zal de edgepeeling ook overgaan in grote stukken delaminatie (grote losliggende delen van coating, zie delaminatie). In veel gevallen is dan vervanging van de beplating of het aanbrengen van een nieuwe coating noodzakelijk.

Plaatsen van een afdekkap, heeft dat nut?

Het plaatsen van een afdekkap heeft zeker nut, de randen worden dan niet meer direct belast met UV-straling wat het proces sterk vertraagd. Tevens zorgt deze kap voor een strakke uitstraling en dat snel stromend water of sneeuwophoping netjes gereguleerd in de goot terrecht komt. Deze kap is echter vaak alleen mogelijk bij het gootdetail.

Kan het worden voorkomen?

Door deugdelijk en periodiek onderhoud kan in veel gevallen edgepeeling beperkt voorkomen worden. Ondanks lange garantie speculaties van coatingfabrikanten, treedt afhankelijk van omgevingsfactoren, edgepeeling vaak alsnog op. Tijdens het monteren van de beplatingen kunnen de kopse zijden ook preventief behandeld worden door de leverancier.

Helaas hebben veel eindgebruikers vaak geen weet van wat er zich op het dak afspeelt en komen hier pas na zeer lange tijd achter.

Welke lakken gebruiken jullie daarvoor?

Panelen en profielen zijn in 9 van de 10 gevallen voorzien van een coilcoating, ook wel voorgelakt staal of aluminium genoemd. Bijvoorbeeld een colorcoat prisma, pvdf, siliconen polyester, hps plastisol etc. Coilcoating is dus een fabrieksmatig aangebracht proces onder hoge temperatuur en kan daarom niet toegepast worden voor een reparatie.

De producten die wij gebruiken, hebben hun oorsprong uit de automotive branche en zijn speciaal ontwikkeld en toepasbaar voor reparatiewerk aan sandwichpanelen en profielen. De lakken sluiten qua duurzaamheid en uiterlijk naadloos aan op de toegepaste coilcoat. We zijn bekend met alle type coatingsystemen en hebben de meest voorkomende kleuren op voorraad.

Wat kost dat?

Kosten zijn vaak moelijk in te schatten en hangt af van de omvang, bereikbaarheid, type lak en plaatselijke omstandigheden. Vraag naar de mogelijkheden bij een van onze experts, in veel gevallen kunnen wij u verder helpen!